Bannerbilde

Full klaff for prefabrikkert vannkum!

Full klaff for prefabrikkert vannkum!

TT Anlegg renoverer et strekk av reservevannledningen til Lillesand. Til prosjektet har Skjæveland Cementstøperi levert en fabrikkstøpt vannkum med kumvegger på 600 mm.

Arbeidet foregikk i eksisterende vei, ble utført på oppdrag av Lillesand og Kristiansand kommuner, og omfattet renovering av reservevannsledningen til Lillesand. TT Anlegg hadde ansvaret for en liten del av en større pakke, nærmere bestemt 2,1 km av Fylkesvei 420.

Vannledningen var prosjektert for en ledning på DN 600, men det ble endret til DN 700. I grøften ligger forøvrig pumpeledninger og ordinære avløps-ledninger. Skjæveland Cementstøperi var med fra A til Å på prosjektet og levert alt av betongvarer, blant annet flere DN 2000 vannkummer og spillvannskummer.


Oddgeir Tjessem hos Skjæveland hadde ansvaret for å sikre at alt ble korrekt lastet.

TRYGGERE
Til vannledningen var det blant annet prosjektert en stedstøpt vannkum. Anleggsleder Jon Thor Jonsson hos TT Anlegg ønsket å unngå stedstøpoing av kummen. Han ba om pristilbud fra Skjæveland Cementstøperi og valgte fabrikkprodusert vannkum av flere gode grunner.

– Prefabrikkerte vannkum fra Skjæveland Cementstøperi ble billigere for oss. Vi regnet på det, inkludert frakt og mobilkranen var det rimeligere å få den laget hos Skjæveland enn å få den sted-støpt. Samtidig er det viktig for meg å unngå å ha grøfta åpen så lenge. Nå sparte vi oss for det å ha grøfta åpen i ukesvis, og å ha folk arbeidende i eksisterende vei så lenge. Det var fantastisk flott å få alt ferdig montert og heist på plass i grøfta i løpet av få timer, forteller anleggslederen begeistret.


Bare lokket alene veide 13,5 tonn.

STRÅLENDE FORNØYD
Kummen veier 55 tonn, topp-plata veier 13,5 tonn, armaturet alene veier 4 tonn og kumveggene er 600 mm tykke.
– Vannkummen er nesten hinsides, sier Tore Haukali Hansen, Skjæveland Cementstøperis leder i Agder. Det er han som har ansvaret for prosjektet fra VA-leverandørens side.

Vannkummen og lokket ble støpt på fabrikken til Skjæveland Cementstøperi. Der ble også alt montert og testet. Så ble kummen og lokket fraktet til anlegget av Klepp Spesialtransport og Skjæveland Cementstøperi, og montert av TT Anlegg, under ledelse av Jon Thor Jonsson.

– Du virker så fornøyd. Kan du beskrive montasjen?
– Jeg er faktisk strålende fornøyd! Det var virkelig moro den natten de kom. Jobben gikk over all forventning.


Dimensjonene var veldige, nesten hinsides i følge noen.

Lasten ble forsvalirg sikret, også før første løft.


Forsvarlig forskaling. Prefabrikasjon, produksjon inne i en temperert fabrikkhall, gir bedre kvalitet. FORT GJORT
– For det første er samarbeidet med Tore bare moro. Han leverer alltid alt som det skal være og er en helt fantastisk mann. Så kom bilene en time før tiden. Mobilkranen kom samtidig. Sjåføren fra Klepp spesialtransport, han som kjørte kummen hit, kom rett ut av bilen sin og hjalp til med å montere kranen. Begge sjåførene var forresten kjekke gutter og deltok. Det var helt suverent hvor fort arbeidet gikk, beskriver anleggslederen begeistret.

Lokket ble løftet av lastebilen kl. 22.30. I 23-tiden satte de kummen i grøfta.
– Det var bare å løfte kummen ned, justerte den litt opp og bang innpå med vannledningene. Så var vi ferdige. Da var det bare å montere lokket og pakke ned krana. Før klokken to var kranen klar til å returnere. Jeg er virkelig imponert over hvor fort alt gikk, sier anleggslederen.

– Og nå er alt dekket over?
– Ja, nå er ledningene koblet, trykket på og vi gjør klar til asfaltering.
– Noe du vil tilføye?
– Det er en stor fordel å få armaturet tilpasset og alt kontrollert på fabrikken, under optimale forhold. Når vannet er koblet, er kreftene i kummen på 70 tonn. Da er det godt å vite at kummen holder hundre prosent kvalitet, sier anleggsleder Jon Thor Jonsson hos TT Anlegg.


Før avreise ble bredden justert ned til siste centimeter. Med så bred last er det lite å gå på.