Nå monteres rundt 50 stk. TK Ellipse-kummer, produsert av Skjæveland Gruppen, i et fjernvarmeprosjekt i Stavanger i regi av Lyse konsernet. Dette prosjektet var utgangspunktet for utviklingen av de kjøresterke kummene. Også derfor er det fint å kunne fortelle denne historien.
Da vi utviklet TK Ellipse - kjøresterk trekkekum

Formidabelt mange meter
Ifølge ChatGPT er Lyses fjernvarmenett i Stavanger omtrent 90 kilometer langt. Dette leverer varme til boliger, næringsbygg og offentlige bygninger. Kummene som monteres skal gi tilgang til ventiler som benyttes for å seksjonere fjernvarmenettet. Driftspersonalet hos Lyse må ha lett og trygg tilgang til kummene, blant annet for å gjennomføre årlig kontroll av ventilene.
På mindre dimensjoner benyttes kummer med sirkulære lokk. Til større dimensjoner trengs tilsvarende større kummer. Rørene som benyttes til fjernvarme er av stål, med utvendig isolasjon og ytterkappe. De største dimensjonene Lyse har lagt, har ytterdiameter 50 cm. Ytterkappe på de vanligste har utvendige diameter fra 450mm ned til 140mm.

Med miljøfordeler
Skjæveland Gruppen er opptatt av å hjelpe kundene sine til å nå sine egne mål for utslippsreduksjon, og ved å bidra inn i Norges totale innsats for å redusere utslipp av klimagassene.
– Disse kummene er større og tyngre enn andre alternativ på markedet. Men unødig utskifting av kummer fører til svært høye utslippstall. TK Ellipse har en helt annen kvalitet og varighet enn kummene som vi nå erstatter med TK Ellipse. Unødig utskifting av kummer innebærer CO2-belasninger ved alt fra uthenting av råstoff, produksjon, frakt, oppgaving av skadede kummer, montasje av nye og bortkjøring og resirkulering av kummene. TK Ellipse kan også leveres i Lavkarbon betong klasse A, beskriver Silje Vagle.
Hun er kategoriansvarlig for Skjæveland Gruppens Infra-produkt.

Mer enn en teknisk installasjon
Kummene er arbeidsplasser og handler i meget stor grad om HMS for driftspersonalet. Rørene fører vann med temperatur på 110 grader, temperaturen skal heves til 120 grader. Arbeidet i kummene kan stå om liv og helse. Derfor skal kummene være romslige og trygge, og ha sikker tilkomst og rømningsvei.
Kummene handler også om trafikksikkerhet. Plassert i kjørebanen utsettes de for en formidabel og repeterende belastning, på de samme punktene. Med mindre kummene er kjøresterke, kan dette gi sprekkdannelser og kostbare utskiftninger. Et annet problem er setninger langs kummene. Både setninger og skadede kummer utfordrer trafikksikkerheten.
– Da vi skulle legge fjernvarmerørene inn i Stavanger, hadde vi ikke tilgang til store nok kummer som oppfylle kommunens krav knyttet til kjørefasthet og soliditet, forklarer Anfinn Nærland.
Han er fagansvarlig for den utførende avdelingen i Lyse, og kjenner både problemet og prosjektet ut og inn.

Tok utfordringen på strak arm
Konsulent Ib Mikkelsen var innleid som prosjektleder hos Lyse NEO for prosjektet SBAX. Dette er Stavanger - Bjergsted aksen, og etableres som hovedtrassen for fjernvarme i Stavanger sentrum.
– Jeg kjører selv mye bil og irriterer meg skikkelig fordi det blir et søkk foran kummene som ble brukt, enten som ventilkum for fjernvarme eller til trekkekummer for kabler. Det gir et solid bump i bilen. Noen av søkkene er ganske store også. Det går ut over både sikkerheten og kjøretøyene. Jeg har jobbet som byggeleder i mange år og har ved flere anledninger tidligere tatt kontakt med Skjæveland, for å løse problemer. Derfor ringte jeg på nytt Aage (Aage Gjesdal, senior medarbeider, red.anm.), forteller Mikkelsen.

– Det koster om lag 100.000 kroner å erstatte en ødelagt ventilkum for fjernvarme som ligger i veien. De gamle sprakk ofte i hjørnene, var kvadratiske og støpejernslokket var ikke godkjent for tungtransport. Jeg tok kontakt med Skjæveland for å se på muligheten får å tilføre den eksisterende trekkekummen avlastningsplater. Aage forstod med engang hva jeg mente og begynte og se på muligheter.
Etter litt frem og tilbake kom Aage på denne fantastiske ideen å lage TK Ellipse, og modellen begynte å ta form, forklarer Ib Mikkelsen.

Bilde galleri
Foto: Marius Kalberg, maskinfører Stangeland Maskin.
Godt forankret utviklingsarbeid
Undervegs ble det lyst ut en intensjons-kunngjøring om at Lyse Neo hadde en intensjon om å inngå en kontrakt med Skjæveland. Det kom ingen alternative forslag, derfor kunne Lyse Neo og Skjæveland fortsette arbeidet med TK Ellipse.
Noe senere i prosjektet informerte Lyse Neo Stavanger kommune om at en ny TK kum for trafikkarealer var under utvikling. Kommunen gav utrykk for at de var positive til at det et ble jobbet med en løsning for TK kummer generelt i trafikkarealer.
Lyse etablerer fjernvarmenett.
Fjerner flere problemer
Den opprinnelige kontrakten i prosjektet var på 30 kummer, så bestilte Lyse ytterligere 20.
– Selv for en så stor aktør innen infrastruktur som Lyse er, er dette en betydelig kum-kontrakt. Men jeg mener at TK Ellipse må bli standardisert etter hvert, slik at alle bruke den når kummer skal monteres i vegbanen. Det er kostbart og unødig å erstatte ødelagte kummer, og vi skal alltid jobbe for å gjøre ting bedre. Selv har jeg løst utfordringer sammen med Aage enkelte ganger siden 2011. Det er så enkelt. Utfordrer du Aage, så skaper han gode løsninger. Jeg tror disse kummene vil holde i 100 år eller mer, den kan nesten ikke gå i stykker, sier mannen som var Lyses prosjektleder da TK Ellipse ble skapt.

