Bjelland leverer: VA i gang- og sykkelsti

Bjellands arbeid på gang- og sykkelstien fra Solbakk mot Jørpeland handler om høye fjellskjæringer, betydelig trafikk og sikring mot 200-års flom. Samt godt arbeid, fine folk, en bauta og ei gammel eik.
Bjelland bygger Sykkelsti VA Skjæveland 10
Tekst: Inger Anita Merkesdal

Anleggsvirksomhet rommer så mye.

Kristoffer Bøe leder arbeidet Bjelland AS utfører på oppdrag av Rogaland fylkeskommune. Prosjektet er 3 km. gang og sykkelsti, 3,5 meter bred, med tilhørende grøfter. I grunnen legger de en hovedvannledning på DN 400 mm for Ivar, samt ledning for overvann og kabler.

Bjelland bygger Sykkelsti VA Skjæveland 15
T.H. Kjartan Tangeland, Kalkulatør VA i Skjæveland Gruppen under et besøk på anlegget, og i prat med Bjellands Kristoffer Bøe, som leder arbeidet.

Oppgradert for 200 årsflom

Fylkesveien ligger mellom fjell og fjord, i et vakkert og gammelt kulturlandskap. Arbeidet foregår på fjellsiden av veien, med et enormt nedslagsfelt på oppsiden.

Bjelland startet arbeidet i oktober 2021, og skal være ferdige i juni 2023. Bildene i artikkelen er fra et besøk på anlegget i juni 2022.

Betongrøret i grøfta er DN600 mm. Dette er dimensjonen som i all hovedsak benyttes på prosjektet. DN 1600 er den største dimensjonen de har lagt.

– Nedslagsfeltet er så stort at vi skal ta høyde for en 200-årsflom. Derfor har vi på deler av strekket oppgradert overvannsledningen fra DN 600 mm til DN 1600 mm., beskriver Kristoffer Bøe.

– Vi har også brukt DN 2000 mm rør forresten! Det var for å forlengete en gammel fe-undergang av stålrør, supplerer han seg selv.

Bjelland bygger Sykkelsti VA Skjæveland 6
Paulius Prakapas på rørstrengen. Ifølge Kristoffer Bøe gjør Paulius en kjempejobb.
Bjelland bygger Sykkelsti VA Skjæveland 5
Det samme gjør Brede Refsnes, som sammen med Paulius har ansvar for å grave ut grøften.
Bjelland bygger Sykkelsti VA Skjæveland 1
Arve Frafjord legger kontinuerlig igjen grøften, og får også ros av anleggslederen.
Bjelland bygger Sykkelsti VA Skjæveland 11
Hovedutfordringene er skjæringer opp til 25 meter, kombinert med mye trafikk tett på.

Etterlengtet tiltak

Hovedutfordringene er høye skjæringer kombinert med mye trafikk. Fylkesveien er tett trafikkert, og to meter fra denne arbeider Bjelland for å ta ned skjæringer som går 25 meter til værs. Ett kjørefelt er sperret, og trafikken lysregulert forbi arbeidsområdet. Tidvis kan det bli kø og venting, likevel er tilbakemeldingene til Bjellands arbeidslag i all hovedsak positive.


Arbeidet gjennomføres imponerende effektivt og kontrollert.

– Vi bygger ikke bare ei grøft, men gjennomfører et prosjekt lokalsamfunnet har ønsket lenge. Mange synes nok at så mye penger er unødig på en sykkelsti, men langt flere ønsker denne. Spesielt de berørte rundt utbyggingen er blide og glade, og ønsker oss alt vel. Slikt merker vi aldri i byen. Men dette er et produkt som er ønsket. Responsen er veldig, veldig kjekt for oss, forteller Bøe.

Og ja, det har hendt at de har fått kake bragt til brakkedøren, det omtaler han som utrolig kjekt.

Helt nye faktorer

Foruten trafikantene og beboere langs veien, har Bjellands folk ansvar for å beskytte en steinbauta og en et hult eiketre. Det står i et naturreservat på Nag. Bjelland følger en egen skjøtselsplan for å ivareta treet. Gang- og sykkelstien legges i en sløyfe bak treet, for å ikke påvirke dette.

– Det er litt spesielt. Det er også litt spesielt å arbeide med de store inntakskummene Skjæveland leverer til prosjektet. Dette er forvokste sandfang, et produkt jeg aldri har vært borti tidligere, forklarer Kristoffer Bøe.

Inntakskummene er betongkummer i DN 1000 mm, med rist på. Utløpene varierer fra DN 400 mm til DN 1600 mm. Det er de store nedslagsfeltene som gjør at ordinære sandfangkummer ikke kan svelge unna.

– Det er litt gøy å få arbeide med disse. Sandfang på en meter, med varierende størrelse på inntaksbiten, blir fort halvannen meter dypt. Det er litt av noen hull!, sier han med en liten latter.

Sandfangkummene står 1.5 meter dypere enn overvannrøret, som jevnt over ligger så mye som 2.5 og 3 meter under topp gang- og sykkelsti.

Bjelland bygger Sykkelsti VA Skjæveland 8
Kristoffer Bøe bruker tid på å beskrive den god innsatsen og trivselen på prosjektet.

Et godt arbeidslag

I det hele tatt er det en fin stemning på prosjektet. Det bekrefter også Bøe.

– Vi har et veldig godt arbeidsmiljø her. Slikt er en evig prosess, og noe vi har jobbet for å oppnå og vedlikeholde. Det er også en stor takhøyde for ting som skal tas opp, enten direkte eller i plenum. Uansett hva det er, skal ting håndteres på en inkluderende og ryddig måte, sier han bestemt.

– Fikk du forresten bilder av Brede og Paulius? spør han plutselig.

– Ja.

– Fint! Det er de to som begynte på grøften, og de skal gjennomføre hele strekket. De gjør en kjempejobb! Det samme gjør Arve Frafjord, som kontinuerlig legger igjen grøften.