VA grøft gjennom jernbanetrasé

Transformasjonen av Jåttå-området i Stavanger fortsetter. Nå etablerer Stangeland Maskin AS helt ny infrastruktur, med vei, vann, avløp, gangsti, kabler og rør for fjernvarme og -kjøling. Da måtte blant annet jernbanen Stavanger – Sandnes stenges.
VA fra Skjæveland Stangeland Maskin Jåttå 4
Tekst: Inger Anita Merkesdal

Stangeland Maskin startet arbeidet i midten av mai.

– Vi gikk rett på skoging og klargjøring. Så var vi i gang med kryssingen, forteller Stangeland Maskins prosjektleder Kjell Ove Helleland.

Togene ble ikke stoppet bare for deres skyld. Da stengingen startet 28. mai 2022, ble ifølge ham godt over 10 prosjekt gjennomført i tilknytning til jernbanelinjen.

– Vi hadde lengst tid på oss. På Kverneland var et annet arbeidslag i gang med arbeid knyttet til IVARs nye vannledning. De hadde 72 timer på seg.

– Og dere hadde syv døgn?

– Ja, det stemmer. Det gikk døgnkontinuerlig, og vi ble ferdige 16 timer før tiden!

Kjell Ove Helleland Stangeland Maskin VA
Fra v. Jan Brynestad, Kristoffer Risa, Kjell Ove Helleland og maskinfører Lasse Hellestø.

Fin fremdrift

Da vi besøkte anlegget monterte Stangeland Maskin ledninger for overvann og spillvann, i henholdsvis DN 800 mm og DN 600 mm. Overvannsledningen ligger på kotehøyde - 1,40 / 1, 50 der de startet. Så skal de ned til nesten - 2 ved fjorden. Grunnen består av gammel havbunn. Det vil si vannfylt leire. Anleggsfolkene henter ut vann fra grøfta med Wellpoint.

Fremdriften går som planlagt. Både knyttet til kryssingen av jernbanen og ellers. På sjøsiden skal de etter hvert etablere en overvannsledning av Fotrør i DN 1600 mm, som skal kobles til DN 800 mm. ledningen

VA fra Skjæveland Stangeland Maskin Jåttå 2
Ingrid Hovland, Jan Brynestad og maskinsjåfører Nils David Gaard monterer rørstrengen.

Bygger ny bydel

Arbeidet Stangeland Maskin AS utfører i Jåttå 2 er en del av den pågående transformasjonen av området, som har pågått siden produksjonen av betongplattformer opphørte.

– Det kommer undergang under jernbanen. Den fortsetter inn i området, med både kjørebane og gangsti på begge sider. Da skal vi også legge ut stikkledninger til bygg, forklarer Helleland.

VA fra Skjæveland Stangeland Maskin Jåttå 1
Stangeland Maskin AS opparbeider ny vei med tilkomst, med ny kryssing av jernbanetraséen, mot det gamle skjeve tårnet i Jåttåvågen i Stavanger.

Fakta

Til Stangeland Maskins prosjekt Jåttå 2 leverer Skjæveland Gruppen betydelige mengder DN 600- og DN 800mm rør, Qmax rør i dimensjonen 500/750 samt DN 1600 mm Fotrør, samt respektive kummer til disse.